Skip to main content

Education system in Greece and Rome in ancient times: (In Urdu)-



یونان اور روم میں نظامِ تعلیم


ڈاکٹر عرفان حبیب

مغربی تعلیم کی تاریخ کا آغاز حضرت عیسیٰؑ سے سیکڑوں برس پہلے، یونانی قوم کی تعلیمی سرگرمیوں سے ہوتا ہے۔ اس تاریخ میں بیسویں صدی کی شروعات تک ایک تسلسل پایا جاتا ہے۔

ابتدائی دور میں یونانی شہری ریاستوں میں رہتے تھے۔ شروع ہی سے ان کے یہاں تعلیم کو بڑی اہمیت دی جاتی تھی۔ اچھے شہری تیار کرنے کے لیے تعلیم ضروری تھی۔ یہ ریاستیں دشمنوں میں گھری ہوئی تھیں اور اکثر اندرونی خطروں کا بھی سامنا کرنا ہوتا تھا۔ اس لیے شہریوں کی اس طرح سے تربیت ضروری تھی کہ وہ اندرونی اور بیرونی خطروں کا اچھی طرح مقابلہ کر سکیں۔ اس یونانی سماج کی بنیاد، غلامی کے نظام پر تھی جس میں غلاموں کی تعداد آزاد شہریوں سے کہیں زیادہ تھی۔ تجارت اور ہاتھ سے کام کرنے کو معیوب سمجھا جاتا تھا اور یہ کام غلاموں سے لیے جاتے تھے، اس لیے شہریوں کو کوئی ٹیکنیکل تعلیم حاصل کرنے کی ضرورت نہیں تھی۔

شہری ریاستیں کئی باتوں میں ایک دوسرے سے مختلف تھیں اور اس لیے ان کے تعلیم کے مقاصد بھی جدا جدا تھے مثلاً سپارٹا اور ایتھنز کے تعلیمی نظام بالکل الگ الگ تھے۔ سپارٹا کے شہری اپنے علاقے میں اقلیت میں تھے۔ غلاموں کی اکثریت تھی اور اس لیے سپارٹا کے شہریوں کو اپنی حیثیت برقرار رکھنے کے لیے ہر وقت طاقت کے استعمال کی ضرورت پڑتی تھی، ساتھ ہی اپنی ریاست کی بیرونی حملوں سے حفاظت کے لیے بھی انہیں کافی بڑی فوج رکھنی پڑتی تھی۔ اس لیے فن سپہ گری میں مہارت ان کی سب سے بڑی ضرورت تھی اور اس فن کی تعلیم کو اولیت حاصل تھی۔ اسی طرح شہریوں کی کردار سازی میں بہادری اور اطاعت کو اہم مقام حاصل تھا۔ چنانچہ بچوں کو سات سال کی عمر سے سخت جسمانی ورزشوں اور کھیلوں کی مدد سے مضبوط، طاقت ور اور فنونِ جنگ کا ماہر بنایا جاتا تھا۔ یونان کی دوسری ریاستوں میں عورتوں پر توجہ کم تھی، لیکن سپارٹا میں عورتوں کی تعلیم میں جسمانی تربیت پر زور تھا۔

اس کے مقابلہ میں ایتھنز کے لوگوں کو بھی اگرچہ اپنی حفاظت کے لیے اسی قسم کے مسائل کا سامنا تھا لیکن زندگی کے بارے میں ان کا نقطۂ نظر بہت مختلف تھا۔ بچوں کو جنگ اور امن دونوں کے لیے تیار کیا جاتا، بہادری و ہمت سے زیادہ زور دانائی پر دیا جاتا اور اس طرح جسمانی اور دماغی صلاحیتوں کو ترقی دینے میں توازن برتا جاتا۔ تعلیم دو منزلوں میں ہوتی تھی، ایک چھ سے چودہ سال کی عمر تک اور اس کے بعد 14 سے 18 سال کی عمر تک، نصاب میں لکھنا، پڑھنا، موسیقی، ادب، سادہ حساب اور جسمانی ورزش شامل تھے۔ جسمانی ورزش کا مقصد جسم کو طاقت ور بنانے کے ساتھ خوبصورت بھی بنانا تھا۔ عورتوں کو تعلیم نہیں دی جاتی تھی، ان کا درجہ سماج میں نسبتاً ادنیٰ تھا۔

ایتھنز کے سماج نے جیسے جیسے ترقی کی، علوم کی تعلیم کی اہمیت بڑھتی گئی اور اسی لحاظ سے جسمانی ورزش کی اہمیت گھٹتی گئی۔

ایتھنز اور سپارٹا کے ان دو نظاموں کی ٹکر نے دنیا کو افلاطون اور ارسطو جیسے مفکر دیے۔ تعلیم پر ان کے خیالات صدیوں تک مشعل راہ بنے رہے، افلاطون اور ارسطو دونوں کا یہ خیال تھا کہ تعلیم کو سیاست سے الگ نہیں کیا جا سکتا۔ تعلیم کا بنیادی مقصد اچھے شہری پیدا کرنا ہے اور ہر سیاسی ڈھانچے کی بنیاد اچھے شہریوں پر ہوتی ہے۔

افلاطون اور ارسطو کے خیالات نے آنے والی نسلوں پر گہرا اثر چھوڑا۔ ارسطو کے خیالات سے سب سے پہلے متاثر ہونے والوں میں اس کا شاگرد سکندراعظم بھی تھا جس نے دس سال کے عرصہ میں شام ، مصر، بابل، ایران اور مشرق قریب کے بہت سارے علاقے فتح کر ڈالے اور ہندوستان تک پہنچ گیا۔ اس نے ان علاقوں میں تعلیم کی طرف خاص توجہ کی اور سکندریہ، اناطاکیہ اور دوسرے کئی شہروں میں تعلیمی مرکز قائم کیے۔ ان میں سکندریہ کو سب سے زیادہ شہرت حاصل ہوئی۔ سکندر کی موت کے بعد بطلیموس اور اس کے خاندان نے اسے اور ترقی دی۔ یہاں دنیا کا سب سے مشہور کتب خانہ تھا جس میں کہا جاتا ہے کہ سات لاکھ سے زیادہ مخطوطات تھے۔ ایک بہت بڑا عجائب گھر تھا جس کے ساتھ تحقیقاتی کام کرنے والوں کے لیے رہائش گاہیں بنائی گئی تھیں۔ یہاں پر ریاضی اور سائنس پر غیر معمولی کام کیا گیا۔ اقلیدس اور ارشمیدس جیسے شہرۂ آفاق سائنس دان سکندریہ کے ان ہی اداروں کے طالب علم تھے۔

جمہوریہ روم کے ابتدائی دور میں، جب کہ اس پر ابھی یونانی تہذیب کا اثر نہیں پڑا تھا، تعلیم بہت محدود تھی۔ اس کا مقصد اچھے شہری تیار کرنا تھا۔ والدین سے یہ توقع کی جاتی تھی کہ وہ اپنے بچوں کی کم از کم اتنی تربیت کر دیں کہ وہ جسمانی اور دماغی طور پر صحت مند شہری بن سکیں، اپنے کاروبار ٹھیک طرح سے چلا سکیں اور لڑائی کے وقت اپنے ملک کی خدمت کر سکیں۔ ماؤں کا فرض تھا کہ اپنی لڑکیوں کی اس طرح تربیت کریں کہ وہ باحیا، نیک چلن، محنتی اور امور خانہ داری کی ماہر بن جائیں۔

250 ق م کے قریب یونان سے روم کا تعلق قائم ہوا۔ یہ وہ زمانہ تھا جب یونان میں علم و فلسفہ عروج پر تھا چنانچہ روم میں ایسے مدرسے قائم ہونے لگے جن میں یونانی زبان سکھائی جاتی تھی، اس کے ساتھ ہومر اور دوسرے ادیبوں کی تصنیفات لاطینی میں منتقل کی گئیں، فلسفہ اور فن خطابت کے مدرسے قائم ہوئے۔

روم کی زندگی کے ہر شعبہ پر یونان کا گہرا اثر تھا اور تعلیم بھی اس سے بچ نہیں سکتی تھی لیکن اہل یونان کے برعکس روم والے تعلیمی معاملات میں حکومت کی مداخلت کو بے حد ناپسند کرتے تھے۔ بہت بعد کے دور میں تقریباً نویں صدی عیسوی کے بعد جب حکومت کی طرف سے مدارس کو کافی امداد ملنے لگی تو مداخلت بھی بڑھنے لگی اور استادوں کے تقرر اور ان کی تنخواہ وغیرہ کے بارے میں حکومت فیصلے کرنے لگی۔

سکندراعظم نے جس علاقے کو فتح کیا وہاں اپنی تہذیب اور تمدن کو بھی پھیلایا۔ اسی طرح روم کے شہنشاہوں نے بھی اپنے مفتوحہ علاقوں میں اپنی تہذیب پھیلائی اور اپنے ادارے قائم کیے، اور پوری سلطنت میں اپنا نظام تعلیم رائج کیا۔ سلطنت روم کے مغربی حصہ میں عام طور پر لاطینی اور یونانی دونوں زبانیں سکھائی جاتی تھیں، لیکن مشرقی حصہ میں صرف یونانی رائج تھی۔ مال دار گھرانوں کے لڑکے اعلیٰ تعلیم کے لیے ایتھنز، سکندریہ، روم یا قسطنطنیہ جاتے تھے۔

Source: Received through WhatsApp messages

The below English version is translated from urdu using Google translator. The grammar is not checked after translation.

Dr. Irfan Habib , of Greek and Roman education

The history of Western education begins with the educational activities of the Greek nation hundreds of years before Jesus. A continuation is found in this history up to the beginning of the twentieth century.

In the early years, Greek citizens lived in the states. From the beginning, education was given a lot of importance here. Education was essential to prepare a good citizen. These states were surrounded by enemies and often faced internal threats. Therefore, training of citizens was needed in such a way that they could better deal with internal and external threats. The basis of this Greek society was on the system of slavery, in which the number of slaves was far greater than that of free citizens. Trade and hands-on work were considered disabled and these jobs were taken from slaves, so citizens did not have to get any technical education.

The urban states were different in many respects and therefore their educational goals were different, as were the educational systems of Sparta and Athens. Sparta's citizens were in the minority in their area. The majority of the slaves were, and so Sparta's citizens always needed to use force to maintain their status, as well as to maintain a large army to protect their state from external attacks. Therefore, his expertise in art and craft was a major requirement and his education was a priority. Likewise, bravery and obedience played an important role in the role of citizens. Children, therefore, were made strong, powerful, and skilled in the art form by the age of seven with the help of rigorous physical exercises and sports. In other Greek states the focus was on women, but in Sparta there was an emphasis on physical training in women's education.

On the contrary, the people of Athens, even though they faced similar problems for their own safety, had a very different outlook on life. Children were prepared for both war and peace, emphasized more than bravery and courage, thus balancing the development of physical and mental abilities. Education took place in two stages, one from six to fourteen years old and then from 14 to 18 years old, the curriculum consisted of writing, reading, music, literature, simple calculation and physical exercise. The purpose of physical exercise was to make the body powerful as well as beautiful. Women were not educated, their status was relatively low in society.

As Athens' society progressed, the importance of education for education increased and so did the importance of physical exercise.

The collision of these two systems of Athens and Sparta gave the world ideas like Plato and Aristotle. His views on education continued to be the torch for centuries; both Plato and Aristotle believed that education could not be separated from politics. The main purpose of education is to create good citizens and every political structure is based on good citizens.

Plato and Aristotle's ideas had a profound effect on the coming generations. Among the first to be impressed by Aristotle's ideas was his disciple Alexander, who over a period of ten years conquered Syria, Egypt, Babylon, Iran, and much of the Middle East and reached India. He paid special attention to education in these areas and established educational centers in Alexandria, Antioch and many other cities. Of these, Alexandria received the highest reputation. After Alexander's death, Blythmus and his family made further progress. Here was the world's most famous library, which is said to have more than seven million copies. There was a huge museum with housing for investigators. There was extraordinary work on math and science. Scientists such as Euclidus and Arshadids were students of these same institutions in Alexandria.

In the early years of the Republic of Rome, when it had not yet been influenced by Greek civilization, education was very limited. The aim was to prepare good citizens. Parents were expected to train their children at least so that they could become physically and mentally healthy citizens, run their businesses properly, and serve their country during the war. The mothers had a duty to train their girls in such a way that they could become fiduciary, good-natured, hardworking and lucrative.

About 250 BC Rome was established with Greece. It was at that time that knowledge and philosophy were on the rise in Greece, so madrassas were taught in Rome, in which Greek language was taught, as well as the writings of Homer and other writers transferred to Latin, the seminaries of philosophy and art. Established.

Greece had a profound impact on every area of ​​Rome's life, and education could not be avoided, but unlike the Greek people, the Romans disliked government interference in educational matters. In the very aftermath of the ninth century, when the government started to receive substantial support from the madrassas, the intervention also increased and the government began to make decisions about the appointment of teachers and their salaries.

The area where Alexander conquered also spread its civilization and civilization. Similarly, the emperors of Rome spread their civilization and established their institutions in their conquered territories, and practiced their system throughout the empire. Both Latin and Greek were generally taught in the western part of the empire, but in the eastern part there was only Greek practice. The sons of wealthy families traveled to Athens, Alexandria, Rome, or Constantinople for higher education.

Source: Received through WhatsApp message

Popular posts from this blog

WHAT STUDENTS CAN DO AND PERSUE THEIR FURTHER STUDIES AFTER 12th:

 - After PUC 12th- WHAT STUDENTS CAN DO AND PERSUE THEIR FURTHER STUDIES AFTER 12th:                                                                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -              * Science Courses* (3 Years) Bsc Physics Bsc Chemistry Bsc Botany Bsc Zoology Bsc Computer science Bsc Mathematics Bsc PCM Bsc CBZ Bsc Forestry Bsc Dietician & Nutritionist Bsc Home Science Bsc Agriculture Science Bsc Horticulture Bsc Sericulture Bsc Oceanography Bsc Melsorology Bsc Arthopology Bsc Forensic Science Bsc Food technology Bsc Diary Technology Bsc Hotel Management Bsc Fashion Design Bsc Mass Communication Bsc Electronic Media Bsc Multimedia Bsc 3D Animation * Commerce Courses* CA Chartered Account CMA Cost Management Account  CS Company Secretary (Foun...

Teaching children to be creative:

 - Creativity is the ability to think about a task or a problem in a new or different way, or the ability to use the imagination to generate new ideas.  'Creativity allows us to view and solve problems more openly and with innovation. Creativity opens the mind. A society that has lost touch with its creative side is an imprisoned society, in that generations of people may be closed minded'. Being creative means you are open to expressing yourself and investigating the world around you. It can also mean you work to find a new and better way of answering a question or solving a problem. Children who experience stress may experience health problems and develop a bad attitude toward learning. The researchers also found that spending too much time on homework meant that students were not meeting their developmental needs or cultivating other critical life skills. Students were more likely to forgo activities, stop seeing friends or family, and not participate in hobbies. Old one bu...

Education themed jokes:

1. Dad puts finger print(Thumb) on son's mark sheet. Child asked father: Being a chartered accountant, Why did you put finger print instead of signature on my progress card. Father replied: idiot,after looking at your marks, the teacher should not think that I am educated. 2. Critical thinking among children: Pintu: daadi neend nhi aa rahi, TV dekh lun? Daadi: mujh se baat kr le Pintu: daadi kya hum hamesha 6 hi rahenge? Aap, mom, dad, didi, main aur meri billi Daadi: nahi beta aapke liye kal doggy b aa raha h to 7 ho jaayenge Pintu: par doggy to billi ko kha jayega fir 6 ho jaayenge Daadi: nahi beta aap ki shaadi ho jaayegi to 7 ho jaayenge Pintu: fir behen chali jaayegi shaadi kr ke to fir 6 ho jaayenge Daadi: beta fir aapka beta ho jaayega to fir 7 ho jaayenge Pintu: tb tk aap mar jaaogi to fir hum wapas se 6 ho jaayenge Daadi: Bewqauf......jaa TV dekh 3. Once upon a time ..a small boy named Basheer lived in a tin...

What is phonics in english and understanding Hauna phonics system:

HAUNA PHONICS HAUNA phonics is a systematic, child centred approach to teaching literacy skills. Children are taught the sounds of the letters in a specific order. Group 1- s, a, m, n, i, p, t Group 2-r, d, c, k, o, g, l Group 3- b, u, f, h, j, e, q Group 4- v, w, x, y, z,  Group 5- ai, ee, ai, oa, ue Group 6- Ng, ch, th, ah, OO, oo Group 7-ou, oi, or, er, ar After completion of one group of letters, children are taught how to blend and read words. Words that do not follow the phonics principle are named as Comm. words or frequently used words. Children are taught four lists of Comm. words in H3. List 1 I, me, he, be, to, do, no List 2 We, was, has, is, his, so, us List 3 All, go, she, my, are, here, one List 4 The, them, there, those, this, those, that, then, there Click to see video of Sounds of phonics: Further reading: Understanding Phonics of English language: So, what exactly is phonics? Phonics invol...

Click to read: We have together 850+ Articles, Videos and Resources:

Click below topic you want to read: ⬇️ Download Credence App if not yet downloaded: Browse, read through your area of interest and share the app with your connections.

ಪ್ರೊ. ಕೆ. ಎಸ್. ನಿಸಾರ್ ಅಹಮದ್ ರವರ ಜೀವನ-

- ಪ್ರೊ.  ಕೆ. ಎಸ್. ನಿಸಾರ್ ಅಹಮದ್ ಪ್ರೊ.ಕೆ.ಎಸ್.ನಿಸಾರ್ ಅಹಮದ್ (5 ಫೆಬ್ರುವರಿ 1936 - 3 ಮೇ 2020) ಕನ್ನಡದ ಪ್ರಮುಖ ಸಾಹಿತಿಗಳಾಗಿದ್ದರು. ಅವರ ಪೂರ್ಣ ಹೆಸರು 'ಕೊಕ್ಕರೆಹೊಸಳ್ಳಿ ಶೇಖಹೈದರ ನಿಸಾರ್ ಅಹಮದ್'. ಅವರು ಬರೆದ 'ಜೋಗದ ಸಿರಿ ಬೆಳಕಿನಲ್ಲಿ ತುಂಗೆಯ ತೆನೆ ಬಳುಕಿನಲ್ಲಿ' ಎಂಬ ಪದ್ಯವು ಬಹಳ ಜನಪ್ರಿಯವಾಗಿ ಅವರು ನಿತ್ಯೋತ್ಸವ ಕವಿಯೆಂದೂ ಕರೆಯಲ್ಪಡುತ್ತಿದ್ದರು. Image source: Online typing ಜೀವನ- ಪ್ರೊ. ನಿಸಾರ್ ಅಹಮದ್ ಬೆಂಗಳೂರು ಜಿಲ್ಲೆಯ ದೇವನಹಳ್ಳಿಯಲ್ಲಿ ಫೆಬ್ರುವರಿ ೫, ೧೯೩೬ ರಲ್ಲಿ ಜನಿಸಿದರು. ೧೯೫೯ ರಲ್ಲಿ ಭೂವಿಜ್ಞಾನದಲ್ಲಿ ಸ್ನಾತಕೋತ್ತರ ಪದವಿ ಪಡೆದರು. ೧೯೯೪ ರ ವರೆಗೆ ವಿವಿಧ ಸರಕಾರಿ ಕಾಲೇಜುಗಳಲ್ಲಿ ಅಧ್ಯಾಪಕ ಹಾಗು ಪ್ರಾಧ್ಯಾಪಕರಾಗಿ ಕೆಲಸ ಮಾಡಿ ನಿವೃತ್ತರಾದರು.             ಜನನ 5 ಫೆಬ್ರುವರಿ 1936 ದೇವನಹಳ್ಳಿ, ಮೈಸೂರು ಸಂಸ್ಥಾನ, ಬ್ರಿಟಿಷ್ ಇಂಡಿಯಾ              ಮರಣ 3 ಮೇ 2020 (ವಯಸ್ಸು 84)[೧] ಬೆಂಗಳೂರು ವೃತ್ತಿ ಸಾಹಿತಿ, ಪ್ರೊಫೆಸರ್ ಭಾಷೆ ಕನ್ನಡ ರಾಷ್ಟ್ರೀಯತೆ ಭಾರತ ಪ್ರಕಾರ/ಶೈಲಿ Fiction ಸಾಹಿತ್ಯ ಚಳುವಳಿ ನವ್ಯ ಕಾವ್ಯ ಪ್ರಮುಖ ಕೆಲಸಗಳು ಮನಸು ಗಾಂಧಿ ಬಜಾರು(1960) ನಿತ್ಯೋತ್ಸವ ಪ್ರಮುಖ ಪ್ರಶಸ್ತಿಗಳು ಪದ್ಮಶ್ರೀ (೨೦೦೮), ರಾಜ್ಯೋತ್ಸವ (೧೯೮೧) ಕೆಲವು ಸಾಹಿತ್ಯಗಳು : ನಿಸಾರ್ ಅಹಮದ್  ...

Train your Children in the way of the righteous:

Dear Parents, HABITS THAT SHOW IMPROPER UPBRINGING OF CHILDREN. Please, carefully look at the list below and identify where you may want to make amends on yourself or on the young ones you are bringing up. Children, if not properly groomed may never get to the top in life, even if both parents are at the top of their careers. Manners take you to where your education can't irrespective of your status, wealth or your reach or influence: 1) Going to your child's school indecently dressed. (Think again). 2) Speaking rashly to your child's teacher. 3) Cursing, using foul language or swearing words in front of your children. 4) Using makeup on children. 5) Dressing your little children up indecently (they loose their sense of Princesshood). 6) Putting earrings on your son's ears. 7) Your child holds the cup or glassware by the brim and you don't correct. 8) Your children don't greet and you just feel they will come around one day because they have a mood s...

School Library suggested list for Indian schools for classes 6th to 10th standard:

  ##  - Book Suggestions for a School Library in India for classes 6-10. Here are some book suggestions, focusing on core subjects and Indian languages, to enrich your school library:  1.  Works by renowned Indian authors in various languages (Hindi, english, regional languages etc.) 2. Language Reference Books:       * Dictionaries (English, Hindi, regional languages)       * Thesauruses       * Grammar books     * English communication books        * Writing guides      * Essay writing books   3. Science:       * Biographies of famous scientists (e.g., Einstein, Curie)       * Books on specific scientific topics (e.g., astronomy, biology, chemistry) 4. Mathematics:       * Mathematical puzzles and brain teasers       * History of mathematics       * Books on the practical applications of mathematic...

Challenges faced by school counsellors as per study undertaken in India (Part 1.12)--:

 - Counselling skills are seen as an important area in educational institutions. The education boards like CBSE mandates schools to appoint counsellor. The schools which have appointed counsellors in the school environment, the counsellor face few challenges, as school involves multiple stakeholders- Teachers, Children, Parents, Management, Civil society (Civil society- When school is involved with collaborative programs with external institutions). There are some kinds of stigma attached to counsellor and counselling practices. When counsellor calls children to meet, they become very conscious to go to the counsellor even to have general interaction. Some responded that if a child goes to a dedicated counsellor, the child might think he has negativity in him. A counsellor said that rapport building takes much time. Children are afraid because they have misinformation about counselling. Class 1st to 5th children know counsellor as a Lifeskills teacher and not as a counsellor. It he...